Home Blog Boekrecensie: Hemelse Hummus

Boekrecensie: Hemelse Hummus

door Dillian

Een kookboek vullen met alleen maar hummus recepten, dat is toch niet mogelijk, zul je denken? Want hummus is toch hummus? Nee hoor, in Hemelse Hummus bewijst Dunja Gulin dat hummus alles behalve saai en eenzijdig is en dat er juist talloze variaties op de klassieke variant mogelijk zijn. Ze geeft in dit boek recepten met verrassende en originele smaken en laat zien dat je zelfs zonder kikkererwten een hummus kunt maken.

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Dillian Hemelse Hummus van Dunja Gulin Benieuwd? Lees snel verder!

Hummus is hot

Hummus is traditioneel gezien een gerecht gemaakt van gepureerde kikkererwten, sesampasta, knoflook en citroensap. Alhoewel de precieze oorsprong onduidelijk is, wordt het al eeuwenlang gegeten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De laatste jaren heeft de kikkererwtenspread ook in de westerse wereld steeds meer aan populariteit gewonnen en is het nog steeds aan een ware opmars bezig.  Bijna iedere supermarkt heeft het tegenwoordig standaard in zijn assortiment en in menig restaurant is op de menukaart wel een broodje hummus te vinden. Vrijwel iedereen die vegetarisch eet, heeft het vast wel eens gegeten. Maar heb je het ook wel eens zelf gemaakt? Zelf moet ik eerlijk bekennen dat ik het altijd kant en klaar koop en nooit maak. Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is – en dat bewijst dit boek.

Hemelse Hummus is een compact, handzaam kookboek in vierkant formaat. Het boek heeft in tegenstelling tot andere kookboeken geen inleiding, maar begint direct met de recepten. In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je een basis hummus maakt. Hierna volgen recepten voor diverse smaken hummus.  Dit is verdeeld in de hoofdstukken: kikkererwten, bonen en linzen, groenten, noten en zoet. Ook is er een hoofdstuk ‘lekker met hummus’ waarin ze laat zien wat voor recepten je mét hummus kunt maken (zoals pizza met hummus, gefrituurde hummushapjes, en dressings) . Elk recept is voorzien van een foto en een duidelijke recept uitleg. De ingrediënten die gebruikt worden, zijn gemakkelijk verkrijgbaar in de meeste supermarkten.

Hemelse hummus

Hummus zonder kikkererwten?

Het eerste hoofdstuk bestaat uit recepten voor hummus op basis van kikkererwten. Er wordt aangeraden om hiervoor gedroogde kikkererwten te gebruiken en geen kikkererwten uit blik, omdat je hummus dan pas echt hemels wordt. Naast het recept voor een basis hummus, zijn hier recepten zoals Griekse hummus, hummus met gebakken paddenstoelen, hummus met hazelnootpasta, curryhummus en hummus met uienjam te vinden.

Dat je hummus ook op basis van andere peulvruchten kunt maken, bewijst het volgende hoofdstuk. Denk aan hummus op basis van linzen, witte bonen, tofu en rijst. Maar ook valt er hummus te maken op basis van groenten en noten zoals courgettehummus, cashew avocado hummus, hummus van walnoot en paprika en auberginehummus.

Gek op boekrecensies? Lees dan Sarahs review van Taart ende Koeck!

Hummus hoeft niet alleen hartig te zijn. In het laatste hoofdstuk is namelijk een recept te vinden voor cacao rum hummus met kikkererwtenroom. Klinkt hemels toch?

Wellicht dat hummus puristen wel hun bedenkingen bij dit boek zullen hebben, omdat veel recepten natuurlijk niet op basis van kikkererwten zijn. Officieel is het dan dus geen hummus, maar meer een spread of dip.

Is de hummus hemels?

Alhoewel ik dol ben op hummus en het bijna dagelijks eet, maak ik zelden zelf. Nu was dus het ideale moment om hummus from scratch af te maken met gedroogde kikkererwten. Je moet er wel de tijd voor nemen (want met weken en koken van de kikkererwten ben je wel even tijd kwijt), maar dan heb je ook wat. Je zou kikkererwten uit blik kunnen gebruiken, maar ik vond het met zelf gekookte kikkererwten toch net even lekkerder. Uit het boek heb ik de traditionele hummus, de hummus met hazelnoot en de zoete aardappel kokos hummus gemaakt. Stuk voor stuk vond ik ze heerlijk en ik ga zeker nog meer recepten uit dit boek maken.

Is het boek een aanrader?

Dit boek heeft mij absoluut verrast. Het zijn niet de standaard hummus smaken die al verkrijgbaar zijn, maar juist verrassende en originele recepten die ik nog niet eerder tegengekomen was. De recepten zijn niet moeilijk te maken en er wordt geen gebruik gemaakt van ‘rare’ of moeilijk te vinden ingrediënten. Alhoewel het dan officieel geen hummus meer mag heten, vond ik het leuk dat niet alle recepten op basis van kikkererwten waren, maar ook op basis van andere peulvruchten, noten of groente. Jammer aan het boek vond ik dat het hoofdstuk zoet maar één recept bevatte en vond ik het hoofdstuk ‘lekker met hummus’ weinig toevoegen aan het boek. Het liet wel zien dat je meer met hummus kunt dan het alleen als spread gebruiken, maar in mijn ogen zijn het te weinig recepten om echt een toegevoegde waarde te hebben. Dit hoofdstuk lijkt er hierdoor een beetje verloren bij te hangen.

Al met al laat dit boek zien dat broodbeleg en spreads helemaal geen dierlijke producten hoeven te bevatten en dat je eindeloos kunt variëren met plantaardige ingrediënten. Zelfs als je inmiddels een beetje hummus moe bent, dan zal dit boek je zeker nieuwe inspiratie geven.

Hemelse Hummus
Dunja Gulin
Uitgeverij Becht