Home Blog Boekrecensie: A Sustainable Wardrobe

Boekrecensie: A Sustainable Wardrobe

door Lotte

Het eerste boek van Stephanie van den Sigtenhorst gaat over het creëren van een duurzame garderobe. Na het succes van haar modeblog ‘Let’s Talk Slow’, besloot ze haar verhaal en tips te delen in een boek. Alle aspecten van kleding komen aan bod: productie, aankoop, stijl, verzorging en wassen, recycling en groene certificaten. Super handig als je bezig bent met het verduurzamen van je kleding- en/of levensstijl!

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Lotte A Sustainable Wardrobe van Stephanie van den Sigtenhorst. Benieuwd? Lees snel verder!

Meteen aan de slag

A Sustainable Wardrobe staat vol met concrete tips, waardoor je meteen na het lezen al stappen kunt zetten om jouw garderobe te verduurzamen. Je kunt beginnen met het opruimen van je kledingkast, het organiseren van een ruilmiddag of op onderzoek gaan naar duurzame merken. Door de positieve en praktische benadering van Stephanie, wilde ik zelf ook meteen starten met het uitpluizen van mijn kleding. Hoewel het boek begint met een stukje achtergrond over de vervuilende en onethische kledingindustrie, is de rest van het boek gericht op positieve verandering. Eerst legt Stephanie uit hoe je beter kunt omgaan met de kleding die je al hebt. Vervolgens laat ze zien waar je op moet letten als je toch een nieuw item koopt.

Het complete plaatje

Het mooie aan A Sustainable Wardrobe vind ik hoe alle aspecten van duurzaamheid benadrukt worden. Niet alleen milieuvriendelijkheid, maar ook goede leef- en werkomstandigheden en diervriendelijkheid komen aan bod. Daarnaast laat Stephanie subtiel doorschemeren dat een duurzame kledingkast natuurlijk slechts één onderdeel is van een bewustere levensstijl. Zo noemt ze plantaardige voeding en gendergelijkheid als andere belangrijke onderwerpen. Bovendien is het boek gedrukt op natuurlijk, gerecycled papier! Daarbij is het boek ook nog prachtig vormgegeven in een rustige uitstraling die de missie van het boek reflecteert: laten zien dat duurzaamheid ook heel stijlvol kan zijn.

Stephanie van den Sigtenhorst © Cindy van Rees
Stephanie van den Sigtenhorst, © Cindy van Rees

Een mooi eerste boek

Door de vele tips en onderwerpen in A Sustainable Wardrobe, heeft Stephanie een boek geschreven dat door iedereen gebruikt kan worden. Als je net begint met het verduurzamen van je kledingkast, is het boek een goede start. Wie al langer met duurzame mode bezig is, kan eveneens nieuwe handvatten en inspiratie uit het boek halen. Je merkt wel dat je de eerste druk leest, want er staan nog aardig wat typfouten in. Ook is de indeling van de hoofdstukken niet altijd logisch, waardoor sommige tips veel herhaald worden. Toch maakt dit het niet vervelend om te lezen; de inhoud is super interessant!

Gek op boekrecensies? Lees dan Aafjes review van 5 Ingrediënten Vegan!

Dit boek laat zien dat het helemaal niet moeilijk is om stappen te zetten in de richting van een duurzamere garderobe – en een duurzamere levensstijl. Stefanie benadrukt dat je niet binnen één dag de perfecte kledingkast kun creëren, wat je aanmoedigt om klein (en realistisch!) te beginnen. Het boek maakt daarmee absoluut waar wat het belooft: ik ga aan de slag met het verduurzamen van mijn garderobe aan de hand van Stephanie’s tips & tricks.

A Sustainable Wardrobe
Stephanie van den Sigtenhorst
Kosmos