Boekrecensie: 5 Ingrediënten Vegan

door Aafje

5 Ingrediënten Vegan bevat 100 makkelijke en snelle vegan recepten waarvoor – de titel zegt het al – slechts 5 ingrediënten nodig zijn. Koken met maar 5 ingrediënten, kan dat wel?

Welkom bij de Veggie boekenclub! Deze keer recenseert Aafje 5 Ingrediënten Vegan van Katy Beskow. Benieuwd? Lees snel verder!

Aafje leest 5 ingrediënten vegan
Aafje leest 5 Ingrediënten Vegan

Tips van Katy

In het begin van het boek 5 Ingrediënten Vegan zijn een aantal korte hoofdstukjes opgenomen die handig zijn om te lezen voordat je begint met koken. Zo geeft Katy vijf tips om met minimale inspanning en maximaal plezier iets lekkers te creëren. De eerste tip gaat uiteraard over koken met slechts een handvol ingrediënten. Na deze fijne tips laat ze je weten dat het handig is bepaalde ingrediënten standaard in je voorraadkast te hebben en ook bepaald keukengerei in huis te hebben. Belangrijk: Katy gaat ervan uit dat jij altijd een olie van goede kwaliteit, peper en zeezout in huis hebt (deze tellen dan ook niet mee als ingrediënt bij de recepten). Ik kreeg enorm veel vertrouwen en zin om aan de slag te gaan, want bijna alles dat ze noemde had ik al in huis! Superfijn!

De recepten in 5 Ingrediënten Vegan: lekker en simpel!

Het grootste deel van het boek bestaat natuurlijk uit recepten. Katy heeft het boek ingedeeld in de hoofdstukken soep, lunch, diner, zoet en basics. Op het eerste oog een prettige indeling, als je niet op zoek bent naar een soep, kun je dit hoofdstuk skippen, maar bij veel van de lunchrecepten denk ik: dit kan ook prima als diner – en andersom. De recepten zijn allemaal duidelijk uitgeschreven en makkelijk te volgen. Pluspunt: bij veel recepten staat of je het in de vriezer of koelkast kunt bewaren (en hoe lang)! Ik heb een aantal van de recepten gemaakt en jawel, ik heb zitten smullen. Erg lekker voor de aankomende herfst is bijvoorbeeld de pompoen-saliemacaronie uit de oven, omnomnom. Ik zou dit echter niet serveren als solo-maaltijd, maar eerder als één van de vele gerechten op tafel wanneer je een etentje host. Zo vind ik dat ongeveer de helft van de recepten volstaan als solo-maaltijden, maar de andere helft zou ik combineren met een ander recept om een volwaardige én gevarieerde maaltijd op tafel te zetten.

Mooie, rustige vormgeving

De vormgeving van het boek is erg prettig met rustige kleuren en simpele lettertypes. Ook verdient de vertaling kudo’s (gebruiken we dat woord nog?). Vaak kom ik in naar-Nederlands-vertaalde kookboeken ingrediënten/supermarktnamen tegen waar ik nog nooit van heb gehoord, maar dat is hier niet het geval. Een minpunt vind ik persoonlijk dat niet alle foto’s “gelijk” zijn. Bij het de meeste recepten staat een close-up van het eindproduct op de pagina ernaast, maar er zijn ook recepten waarbij er een foto van de ingrediënten naast staat, of waarbij je op de volgende twee pagina’s moet zoeken naar het gerecht op een foto van een tafel vol gerechten. Bij het hoofdstuk basics zijn überhaupt slechts sporadisch foto’s opgenomen, jammer! Heel storend is het verder niet, maar als je kookboeken koopt voor de mooie foto’s, zou ik dit toch in je achterhoofd houden.

Koken met 5 ingrediënten is inderdaad supermakkelijk en lekker! Wil je ook leren om lekkere simpele basis gerechten onder de knie krijgen? Dan is het nieuwe kookboek van Katy Beskow zeker iets voor jou! Toch liever een complete maaltijd op tafel? Dan zou ik persoonlijk een ander kookboek kiezen en een grotere boodschappentas meenemen naar de supermarkt!

5 ingrediënten vegan

5 Ingrediënten Vegan
Katy Beskow